שיווק ופרסום בימי הקורונה

שיווק ופרסום בימי הקורונה –  התקופה הזו תוזכר בעתיד כסיומו של עידן ותחילה של עולם חדש בכל הקשור לעולם המסחר בקנה מידה גלובלי. 

את הניתוח הבא אחלק לשלושה, החלק הראשון ידבר על התחושות שלי כמקדם בזירות בהם אני עובד בימים אלו. את התחושות יש לקחת בערבון מוגבל, אלו אינם נתוני ברזל אלא מה שניתן לראות היום בזירות מסחריות בהיקפים של בין אלפים למאות אלפי דולרים ומורכבים מניתוחים אישיים. בחלק השני אהפוך דיווחים מספריים מדויקים- למילים פשוטות, הנתונים מגיעים ממקורות שונים ומדיווחים של מפרסמים בכל העולם, ובחלק השלישי ננתח את מה שראינו בחלקים הקודמים וניתן מגוון פתרונות וזיהוי הזדמנויות למצב הנוכחי. 

 
 פרסום ממומן בפייסבוק
חלק ראשון: תחושות בטן. 

1. מוצרים שעלותם עולה על 1000 ש"ח בישראל ואינם שייכים למוצרי הצריכה החיוניים אלא בעולם המותרות יתקשו לייצר הכנסה יציבה. כאשר מסתכלים על שיווק ופרסום בימי הקורונה, משפכי השיווק שיצרתם לפני הקורונה לא מועילים בתקופה הזו, אלו שאין להם לא יקנו ואלו שיש להם שומרים על הכיס בצורה אדוקה יותר, בארה"ב ישנה חלוקה בין איזורים מתקדמים יותר המחוברים לתקשורת ומקבלים את המצב כמות שהוא לבין אלו שחיים בחברה שמרנית יותר בארה"ב, שם יש עדיין רכישות גם בימים אלו בסכומים גבוהים יותר. 

2. הקמפיינים החשיפתיים ברשתות החברתיות בעלות נמוכה יותר בעקבות יציאה של מפרסמים רבים מהשוק אבל במקביל לירידת המחירים הקהלים הגדולים של ה"ספאם" האינטרנטי, חשבונות מזוייפים וחוות הקלקה – גם הם נמצאים עכשיו בטירגוט וחשוב מאוד לייצר קמפיינים מדוייקים. לא להסתנוור מהמחירים

3. אנשים קוראים תוכן ארוך יותר, אנשים צמאים למידע בעידן של חוסר וודאות, זה לא שלאנשים אין מה לעשות אלא שהם מחפשים ערך שעד היום הם מצאו בחוץ, ההכרח להתכנס למסך יוצר חיפושים חדשים ברשת, מביא גולשים מסוג חדש או גולשים שמבצעים פעולות שונות ברשת- לא צריך לפחד מתוכן ארוך יותר אלא לדאוג שהתוכן נותן ערך אמיתי לגולשים. 

4. שיווק ופרסום בימי הקורונה משנה גם את הפוקוס בתחומים השונים. עולם ההופעות קרס אבל עולם המוסיקה חי ובועט מתמיד, זו הזדמנות לפרוץ בכמה תחומים ברמת הכניסה לתודעה- מוסיקה, אימוני כושר, עיצוב בית, מטפלים ומאמנים, נגינה ועוד. 

5. אנשים שעד כה פחדו לרכוש און ליין, בין אם מדובר במוצרים שהיה קל להזמין (עלות נמוכה שאפשר להפסיד במקרה של אי הגעה, מוצרים שקשה להשיג בקרבת מקום) או מוצרים מורכבים יותר (אופנה, מוצרי חשמל יקרים, מוצרים בתשלומים) וכמובן סוגי קהלים- מבוגרים יותר או כאלו שלא רכשו כלל און ליין עד היום- מקבלים את הגזרה ובוטחים ברכישה באינטרנט. אם ייצא משהו חיובי מהמשבר הזה לעולם הדיגיטל זה שאנשים אח"כ יקנו יותר און ליין, תכינו את המערך העסקי שלכם כבר היום להזמנות און ליין בכל תחום. 

6. התחייבויות לזמן ארוך- תמנעו מזה. אל תכריחו לקוחות להתחייב לחודשים רבים או שנים בתקופה הזו, אנשים לא יודעים מה יקרה בשבוע הבא- הם פשוט לא יעשו את זה. 

 

חלק שני: נתונים במילים.  

1. הכנסים החשובים בעולם התבטלו- עד לסוף השנה. 

2. בנקים מסויימים בעולם הורידו אחוזי ריבית כדי לנסות לגרום לאנשים לבזבז יותר ולהניע את הכלכלה מחדש. 

3. אחוזי אבטלה גבוהים מאוד בכל העולם, הבקשות לסיוע מהגבוהות בעשרות השנים האחרונות.

4. בישראל, מסיבות העיתונאים משפיעות על רמת המסחר במשק, כשראש הממשלה מדאיג יותר (או אחד מאנשי צוותו) כמות המכירות יורדת בתחומים שונים ומגוונים בשעות שאחרי ההודעה, כאשר יש צפירות הרגעה בתקשורת ניתן לזהות התאוששות. 

5. ירידה חדה במחירי הדלק בעולם בעקבות חוסר הביקוש בסין ובין היתר ירידה במכירות רכבים בייחוד באירופה

6. לא מומלץ לרכוש טלפונים ניידים חדשים השנה, תהיה בעיה בייצור חדש ויהיה מחסור בחלפים במקרה של צורך בתיקון. ירידה חדה ברכישות כאלו כבר קורות בכל העולם. 

7. צפויים אחוזי אבטלה גבוהים גם אחרי סיום המשבר בעיקר בגלל שינויים דרסטיים בביקוש, החלפת ספקי חברות, התחלופה שמצאו בעלי החברות לעובדים שיצאו לחל"ת והאיטיות של החזרה לשגרה במשק. 

8. בכל הקשור לרכישת מותרות בסכומים שבין עשרות למאות שקלים, או מאות דולרים בארה"ב וחלקים גדולים באירופה (מלבד איטליה ספרד וגרמניה) עדיין ישנם מספרים יפים מאוד. בחלק מהמקומות ישנה אפילו עלייה שנובעת גם מלקוחות שעברו מהביקור בחנות לרכישה און ליין. 

9. 34 אחוזים מהצרכנים ברשת חושבים שהמצב יהיה גרוע יותר

10. ככל שמקום נפגע יותר בעולם יש בו יותר רכישות קמעונאיות. 

11. 34 אחוז מהבריטים אוגרים מזון לתקופה ארוכה.

12. רק 40 אחוז מהעסקים באירופה נמצאים באון ליין. (וואו איזו הזדמנות!) 

13. אנשים מצפים מעסקים שינהגו בהגינות בתקופה הזו מבחינת מחיר ושירות. אפס תקלות. 

14. אנשים מחפשים יותר מותגים מהימנים שהם כבר מכירים שיקנו בטחון. 

 

חלק שלישי: ניתוח והזדמנויות.

אנשים חוששים, הם מחפשים פעם בשעה אם יש שינוי במצב, הם קוראים כל פיסת מידע ולא משנה מה אורכה כדי לקבל וודאות בכל תחום, אנשים שומרים מוצרים טובים ויקרים מדיי- לעתיד, עלייה בשימוש בפינטרסט ללוחות השראה חדשים. אלו שאין להם מתכנסים יותר בחדשות או בצפייה בספקי המדיה (נטפליקס פריים וכו')  ואלו שיש להם מנסים להבין מה ניתן להציל וכמה צריך לחסוך. חלקים גדולים מנסים למצוא הזדמנויות של מבצעים טובים שלא היו עולים ללא המצב. 

המצב לא קל לתחומים רבים מאוד, בייחוד אלו שלא עוסקים במוצרים חיוניים והצליחו לעבור לאון ליין תוך איסוף קהל אוהד לפני המשבר. אבל אלו שרוצים לעברו למוד של הצלחה צריכים לשקול את הצעדים הבאים:

1. אם העסק לא היה באינטרנט עד כה וזה לא משנה באיזה תחום אתם עוסקים- זה הזמן לבנות את האתר. גם אם זה לא יועיל לשבוע הקרוב, זה ייתן לכם כלי שבהחלט יעבוד גם הרבה אחריו. 

2. הקצו סכום לקידום תוכן חשיפתי איכותי (לא רק לקידום אורגני) לקהל היעד שלכם, תנו לו ערך אמיתי שהשאלה שתנקר לכם בראש במשך הכתיבה היא "האם זה תוכן שהקוראים שלי ירצו לשתף עם אחרים הלאה?" 

3. קחו אנשי מקצוע לקידום אורגני. זה הזמן. 

4. בנו 2 תוכניות עסקיות- האחת לתקופה של אחרי הקורונה, בהנחה שהחזרה תהיה איטית, והשניה למקרה שחלילה המצב הזה יימשך לאורך זמן (יותר מחודשיים) איך יעמוד העסק שלכם ואיזה ערך תתנו? 

5. תנו הנחה מיוחדת ללקוחות שלכם,  לא במחיר הפסד אך גם לא הנחה שגרתית, תנו להם הרגשה אמתית שאתם מבינים את המצב ומוכנים ללכת לקראת. בקהלים חמים כמו הקהל הישראלי זה בהחלט יכול לתת בוסט למכירות. 

6. הדיוק התקציבי ברמת הקמפיינים צריך להיות יום יומי, אנחנו מגלים כמשווקים שהמצב מצריך מאיתנו יותר עבודה לא פחות, כל קמפיין מתנהג אחרת והקהלים מתנהגים בעצמם בצורה שונה. 

7. אם אתם מחפשים כרגע כסף מהיר וזמין, נסו להעביר חלק מהפעילות להודעות וואסטאפ מהירות ללקוחות קיימים או לרשימות תפוצה במייל ובמערכות הפרסום. תנו הצעה ממוקדת וזולה והרימו טלפונים למתעניינים לא יאוחר משעתיים מהשארת הפרטים. 

8. אולי מרגיש לחלקכם שעבודה עם זום בוידאו כבר יצאה לכולם מהחורים אבל זו עדיין דרך מצוינת לתת ערך, ייעוץ, טיפול ואפילו לימודי מקצוע חדש- ישירות מהבית. 

9. אל תחכו שהמצב ישתנה- שנו את הגישה שלכם שתתאים למצב תוך שמירה על אופטימיות.

10. אל תשכחו לציין באתר שלכם שמשלוחים, שירות וכו' כרגיל גם בימים אלו. 

 

הרבה בריאות והצלחה!

 

הכותב: יוסף זילברברג, מנכ"ל ובעלים חברת ויראלי. 

 

יש לכם שאלות? 

בשמחה. כתבו מטה בתגובות או שלחו לנו הודעה בטופס צור קשר ונשמח לסייע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *